Dus jij wil een digitale werkruimte

Heb je enig idee hoe ingewikkeld het is om een webwinkel te maken en te onderhouden? Het is een lopende trend om ondernemer te worden door een shop te beginnen. Er zijn veel opties om hier werk van te maken. Zo zijn er talloze online marketing bureaus die je op weg kunnen helpen bij het bouwen van je virtuele verkooppunt. In dit artikel meer over het opzetten van een webshop.

Er zijn veel soorten CMS, ofwel Content Management Systemen. De ene werkt beter dan de andere en sommige agentschappen bieden diensten aan voor verscheidene systemen. Shopify is er één waar je gemakkelijk een webwinkel in elkaar kan zetten. Daarnaast is er de traditionele WordPress. Dit wordt voornamelijk gebruikt om een website te maken maar je kan plug-ins installeren. Eén van de beschikbare plug-ins heet WooCommerce. Deze plug-in zorgt ervoor dat je WordPress website getransformeerd kan worden tot een webshop. Verder is er het geavanceerde systeem genaamd Magento.

Naast het hebben van je website moet je ook beschikken over een virtuele werkruimte waarbij je werkzaamheden kan traceren, bijhouden en factureren. Meesten gebruiken daarvoor programma’s zoals Spreadsheets, Docs en andere software in een Google Drive. Het voordelige aan Google Office is dat het gratis is, in tegenstelling tot Microsoft Office. Tegelijkertijd dient Google Drive als opslagplek in de Cloud zodat je niet afhankelijk bent van serveronderhoud.

Als laatste kaarten we aan dat je een kanaal nodig bent om onderling te communiceren met je teamgenoten. Voor een echte digitale werkruimte gebruik je programma’s die aansluiten bij de programma’s die je al gebruikt. We raden je daarom aan om Skype, Teams of Google Chat te overwegen. Voor virtuele afspraken kan je deze programma’s ook gebruiken en zelfs meer bijvoorbeeld Google Meet. Verder is het gebruiken van sociale media ook onmisbaar. Denk aan de platforms Facebook, Messenger, Whatsapp en Instagram. Het handige aan deze programma’s is dat ze dienen om je publieke relaties vorm te geven maar ook om te communiceren met partners en je eigen collega’s.

Tot slot moet je werknemers verzamelen waar je graag mee bezig bent. Personeelszaken zijn belangrijk. Als virtueel kantoor moet je vertrouwen hebben in je afdelingen, dat ze daadwerkelijk aan de slag zijn in de comfort van hun eigen kamer of huis. Werken op afstand is namelijk erg verleidelijk om te zien als weekend. Zodra het ook maar enig misdaad doet op de kwaliteit van het werk, dan zal er iets moeten veranderen. Ten slot van rekening zijn wel enkele voordelen te verbinden aan remote werken. Overduidelijke voordelen zijn de afwezigheid van reiskostenvergoedingen, kosten voor een pand en de daarbij horende energieprijzen om hierin een kamertemperatuur te behouden.