Binnen de wereld van marketing, met daarin specifiek gekeken naar online marketing, is er altijd vanalles in beweging. Nieuwe vormen komen en gaan, groeien en krimpen in hun populariteit en functionaliteit. Zo is influencer marketing de laatste jaren ook op komen zetten, en het lijkt alsof deze de komende jaren nog niet zomaar zal gaan verdwijnen. De influencer marketing data die tegenwoordig beschikbaar is, zorgt ervoor dat het een zeer effectieve marketingtool kan vormen voor veel bedrijven. Om te besluiten of voor jou als bedrijf ook influencer marketing inzetten de beste keuze is, kan dit artikel misschien helpen.
Optimaal genieten van de resultaten
Het inzetten van influencer marketing ads kan een groot succes zijn, mits deze op de juiste manier aangepakt worden. En laat dat nou juist het grootste probleem zijn voor veel ondernemers. Als je zelf op zoek gaat naar een influencer, is er een grote kans dat je de verkeerde influencer kiest hiervoor. Dit kan een grote impact hebben op de effectiviteit van je advertenties. De verkeerde influencer heeft namelijk de verkeerde doelgroep voor jouw product of dienst. Een influencer kan nog zoveel volgers hebben, maar als dat allemaal fitness fanaten zijn, kom jij als taarten versierder niet heel veel vooruit met hun aandacht. Het bereik van de influencer, zowel als de soort mensen die bereikt worden, zijn van groot belang.
Naast het bereiken van mensen, is ook de manier hiervan belangrijk om over na te denken. Wat voor content heb jij of heeft de influencer te delen? Laat je dit geheel aan de influencer over of geef je als bedrijf juist gerichte regels en doelstellingen hiervoor aan? Jij weet natuurlijk goed wat er bij je product of dienst past, maar weet je ook wat er bij de volgers van de influencer past?
Hulp voor het succes
Om zeker te weten dat dit proces soepel verloopt, kan een marketing bureau helpen. Deze fungeren als een tussenpersoon, die voor jou de meest tijdrovende klussen kan uitvoeren. In plaats van dat jij er lang mee bezig bent om de juiste mensen te selecteren, hebben zij een database om je aan de juiste persoon te koppelen. Ook kunnen zij goed inschatten wat voor soort content er nodig is om jullie beide te vriend te houden en er een positief effect uit te hebben. Doordat ze al veel meer samenwerkingen tot stand gebracht hebben, hebben ze de grotere namen waar je anders geen contact mee zou kunnen krijgen, en weten ze precies wat de juiste succesfactoren zijn voor jou.
Het is namelijk niet alleen van belang om de juiste influencer te hebben voor de promotie, maar ook de soort content kan ontzettend veel verschil maken. Of jij nou alleen een kortingscode aanbiedt, de influencer jouw producten laat zien en delen, of zelfs een giveaway laat organiseren, geeft een ontzettend groot verschil. Ga je voor de opvallende reclame of juist de sluikreclame? En ook hier weer speelt diezelfde vraag mee, wie is de doelgroep en wat is het bereik daarvan?